måndag 21 maj 2007

Filosofi 103

I dag hade jag tänkt diskutera massa, sträcka och liknande som komplettering till mitt förra inlägg om tid.

Man hör ofta i vardagen uttryck som "spiken är exakt 31 mm", "jag väger exakt 68 kg" och liknande.

Nej, spiken är inte exakt 31 mm, och du väger inte exakt 68 kg. Varför? För att liksom tid kan massa och sträcka brytas ner oändligt långt, och man kan i varje fall i teorin skriva ut oändligt många decimaler vid varje mätning.

I Frankrike finns en cylinder som sägs väga exakt ett kg. Den förvaras i en glasbehållare och används egentligen inte till någonting vad jag vet, men man kan i varje fall tänka sig att man skulle kunna kalibrera alla världens vågar efter den här cylindern. Problemet är att det aldrig går att helt hindra det naturliga sönderfallet hos all materia, och därför blir cylindern i fråga hela tiden lättare och lättare.

Problematiskt, inte sant?

Därför kan man - fär att vara på den säkra sidan - alltid säga: "spiken är ungefär 31 mm lång" eller "spiken är exakt 31 mm enligt det usla jävla skjutmåttet jag har"

Lastly, helt grym bild:

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med... Grym bild!