fredag 25 april 2008

Nu jävlar

Okej, fyra veckors VFU än så länge, och nu är det dags att en hel satans helg supa skallen i en miljard bitar för att glömma all äcklig ångest som vissa av mina vardagsinslag frambringar.

Eller jag menar, "jag dricker bara för att det är socialt". No u.

Jag hade världens konstigaste och mest ofokuserade engelsklektion tidigare. Det var för dem sista lektionen för dagen, och alla var jättetrötta. Jag klarade inte riktigt av att dölja vilken kass människa jag är, något som egentligen fodras när man går in i lärarrollen. Istället gick jag runt i klassrummet och skämtade med eleverna. En av tjejerna i klassen hävdade bestämt (på svenska) att hon är bättre än mig på att tala engelska, just för att hon åker utomlands till typ Bosnien varje år. Följande dialog utspelade sig:

Jag: "So I guess everyone there speaks English all the time?"
Hon: "Ja... Typ..."
Jag: "Really? How come you're not speaking English now then? We're in class after all."
Hon: "Ja, men jag vill inte slösa bort min engelska på någon som ändå fattar svenska."

Okej. Jag vet att jag har en ganska grov brytning. Jag vet att det finns massvis med folk på varenda högstadieskola som säkert talar bättre engelska än mig (lärare, kanske?). När jag får ta emot dynga som för det första är helt befängd och för det andra kommer från en fjortonåring som inte kan stava till "with", emellertid, blir jag sur. Så sur att det gick ut lite över resten av klassen. Jag läste genom de sista uppsatserna jag fått in, och störde mig lite på alla slarvfel folket som lämnat in hade gjort. Det var sista droppen.

Efter att ha skällt ut eleverna i fråga för att de inte kan stava "I" med stort i, något man borde klara i åttonde klass, så släppte jag iväg de stackars ungdomarna som verkade lite skärrade över min omställning.

Jag insåg i efterhand att jag varit för barsk mot eleverna, eftersom jag uttryckte mig i ordalag såsom "there are simply no excuses left", "you shouldn't be doing these mistakes now" och "this is really, really basic". Jag förlöjligade deras intelligens, och det var ett misstag.

Sist på dagen hade jag ännu en engelsklektion med en niondeklass. Den var om möjligt ännu sämre än den föregående, och fyra tjejer som satt längst fram spenderade den mesta tiden åt att skratta åt mig, ehuru jag inte riktigt vet varför. Jag sa inget överdrivet dumt, och jag uppförde mig mest som vanligt.

Nu är det dock helg. Idag fick vi CSN. Nu ska jag snart till tacon och sen ut och dricka mig kalas. I morgon är det grillfest.

F
u
c
k

Y
e
a
h

tl;dr - Alkoholen är orsaken till och lösningen på alla världens problem.

2 kommentarer:

VERONICAS KÖK sa...

Jag har en elev som är halv engelsk och han fick bara VG på högstadiet trots att han talar flytande engelska. Men hans lärare hade tyckt att han pratade med för mycket brittisk brytning och skrev stavade med brittisk engelska och inte med amerikansk som läraren lärde ut. Kan det måhända vara så att läraren var något avundsjuk på den eleven? För min handledare ser det som absurt att ge en elev VG som bara pratar engelska med sin pappa och har gjort så hela livet. Och jag lovar, jag läser hans blogg (de bloggar på engelska) och det är alldeles för avancerat för mig. Inte för att det säger något men ändå..

Vart jag ville komma med detta inlägget? Kan lärare vara avundsjuka på elever som pratar "för bra" engelska?

Hittade du den skyldige till juice fadäsen?

Pedagogen sa...

Men nu är å andra sidan inte chansen så stor att tjejen i fråga, som nu är 14, och inte kan stava till "with" eller "I", kan tala bättre engelska än mig, amirite?

Det handlade knappast om avundsjuka...

Och nej, jag har inte fått tag på juicemannen :(