tisdag 8 april 2008

Kallprat

När jag satt i lärarrummet tidigare idag, och motvilligt lyssnade på delar av en konversation mellan tre lärare, två av den äldre generationen och en av den yngre, samtidigt som jag försökte titta på South Park på min iPod istället, insåg jag någonting. Jag hatar kallprat.

Jag talar inte om den gamla vanliga "Hej, hur mår du"-rutinen. När artighetsfraser däremot övergår till långa, ingående samtal om precis ingenting, så brister mitt tålamod på mitten. Jag förstår inte hur man kan sitta och prata med någon man inte har någonting gemensamt med längre än några minuter. När man ingående berättar tråkiga, tråkiga, tråkiga anekdoter om trädgårdsarbete, den egna familjen, gamla födelsedagspresenter eller vad man har tagit med sig i lunchlådan (samtliga dessa betades av tidigare idag); då är jag redo att gå därifrån.

Den sortens kallprat som frisörer bedriver är också helt hemsk. Jag har aldrig haft någon frisör som jag gått till i någon längre period, så därför så är det ingen som känner igen mig när jag klipper mig. Därmed fastnar kallpratet i de allra mest banala och triviala, i det som man skulle kunna få reda på genom att besöka min profil på Facebook. Det allra värsta med den här sortens kallprat är att man glatt får sitta kvar i stolen tills frisören är färdig, varesig man vill eller inte.

Tandläkare är ännu värre...

tl;dr - Alla borde ha en MP3-spelare med sig. Och en tidning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

själv fasnade jag motvilligt i diskution i fikarummet om hur mkt matpriserna gått upp.. det var väl okej, när jag bara kunde tjuvlyssna lite, men när alla tanter utom en gick fick jag istället sitta där å diskutera potatisen(eller vad det nu va?)s enorma ökning i pris.. haha..

Anonym sa...

men det är ju sådnat som gamla människor tycker är mysigt att prata om och jag tycker att ni borde respektera att gamla människor är tråkiga och tycker att det är roligt att diskutera tråkiga saker

Anonym sa...

men iaf, jag vill inte prata om tråkiga saker, tänk om det skulle smitta av sig på mig.. ;P jag som är så rolig