torsdag 2 oktober 2008

VFU

Det allra bästa med att ha VFU nu är att kursen i lingvistik är avslutad. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå vad vi läser skiten så länge för. Annat än med motiveringen "få en djupare förståelse för språket" så ser jag inte anledningen till att ha fem veckor med översättande av gammalengelska texter, evigt tragglande med terminologi och dessutom en tenta på slutet.

För mig betyder engelskundervisning att lära ut verktyg för att kommunicera. Jag skulle hellre som lärare prata i flera timmar om internetförkortningar och memes, det kommer vara mycket mer hjälpsamt för eleverna när de väl faktiskt kommunicerar med engelkspråkiga personer (förmodligen över Internet). Så kan vi lämna lingvistiken åt språkforskarna och nöja oss med grammatik istället.

Jag ska hålla min första lektion i morgon, och jag känner mig faktiskt väl förberedd för en gångs skull. Det är en liten lustig känsla faktiskt, ganska trygg. Jag kanske borde prova det oftare.

Dagens SMS:
Mitt SMS, till Anton: "Köpte en ben and jerry's på vägen hem. ska sätta mig med min bästa kompis, super mario, och grisa i mig den. vems liv är det som suger nu?"
Antons svar: "Haha jag hatar dig. Själv måste jag vara ovärdig och jobba på kåren. :)"

Glassen var alldeles fantastiskt god. Grattis, Anton.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ben and Jerry's är lycka på burk, fortsätt med det!

Pedagogen sa...

Håller med. Synd att den är lite dyr bara :P